MAUGLÍHO KRONIKA - 2. PŘÍBĚH - MAUGLÍ
(MK str.16-18)
Příběh nás zavádí na Poradní skálu do atmosféry shromáždění. Matky předvádí svá vlčata a s nimi i Mauglího, za něhož se musí přimluvit další dva členové smečky. Seznamujeme se s moudrým Balúem a černým panterem Baghýrou. Mauglí je přijat do smečky.
Úkol 1(s): „Vlčata, objevili se v našem příběhu další tři postavy z knihy džunglí, víte jaké?“ Kdo to byli a co takoví dělali v džungli? Kdo ochránil Mauglího? Balú byl moudrý medvěd a vychovával vlčí lid. Stejně tak my, skautští akelové a mauglí vychováváme takové malé človíčky, kteří až vyrostou, budou také vést malé človíčky po vlčáckých stezkách. A víte co, my si tom našem skautování něco povíme: krátké povídání o historii českého skautingu (A.B.S....)
Úkol 2: Balú učí a hlídá malá vlčata před dravou zvěří - hra venku na plácku; kruh o průměru cca. 2 m, každé vlče donese do kruhu tři kameny velikosti pěsti - kameny představují vlčata. Do kruhu si stoupne Balú (vlče) se šátkem na jehož konci je uzel. Vlčata (divá zvěř) se snaží proniknout do kruhu a kameny po jednom ukořistit. Balú však vlčata jen tak nedá a mlátí kolem sebe šátkem - kdo je zasažen (i vně kruhu) vypadává ze hry. Balú nesmí nohou z kruhu, tělem ano. Hra končí tehdy, až Balúovi zůstane jedno vlče.
Úkol 3(r): „Vlčata pamatujete si, co dělal Mauglí na Poradní skále?“.....hrál si s kamínky. „A my si teď z kamínků něco vyrobíme. Najděte pěkné kamínky různých barev a tvarů. Až jich budete mít dost, dostanete tvrdý papír a lepidlo (Gamafix) a na papír se pokusíte vytvořit zajímavou plastiku.
Úkol 4: „Šestky, po domě jsou schované tři zprávy - texty opsané z MK s vynechanými písmeny a slovy. Vaším úkolem je tyto zprávy najít a správně doplnit“. - texty :Akela, Balů, Baghýra
Úkol 5: Moudrý Balú učil vlčata mnoha zákonům a my si vyzkoušíme, jak takový Mauglí potom obstál v životě: modelové situace o nebezpečích. Hraje vlče s vlčetem:
- kamarád ti nabízí cigarety,
- neznámý člověk tě zve do svého bytu,
- vlče přihlíží šikanování,
- neznámý člověk se dobývá do bytu vlčete,
- vlčata se lákají na automaty.
Vhodné je, aby vlčata nejprve předvedla, jak se to dělat nemá a potom, jak se to dělat má, třeba po poradě s vůdcem. Obdobně by se daly sehrát scénky na vzájemnou pomoc: jak si navzájem můžeme pomoci...
Úkol 6: „Víte, co znamená slovo Mauglí?“ ....žabáček - na louce soutěž v žabácích
Úkol 7: Hra na Balůa: Balů učil vlčata hbitosti, ….. a vlčata si na něj zahrají - vytvoříme kruh z lana,
nejlépe se hraje v místnosti. Vlče představující Balůa má zavázané oči. Vlčata se pohybují potichu,
hbitěji, … a tak, aby se jich Balů nedotkl tlapou. Ten, který je zasažen, odchází mimo hrací plochu
Úkol 8: Hra na Baghýru – Baghýra panter, který je rychlý a tak se trénuje v rychlosti. - hra je stejná
jako lavina. Vytvoří se skupiny po 3 vlčatech. Jedno z nich je Baghýrou a dvě jsou vlčci ze smečky.
Baghýra vyrazí k určenému stromu, oběhne ho a vrací se pro vlče, vezme ho za ruku a opět
oběhne strom, poté vezmou třetí vlče a opět všichni oběhnou strom.
Přijímání do smečky: Hráči se rozdělí na dvě družstva, hraje se klasická přetahovaná s malým
zpestřením. První družstvo představuje Šer-chány a při přetahování opakuje formulku: „Lidské
mládě je mé!“. A v druhé skupině si hráči rozdělí role Baghýry: „Já přetáhnu …………, Balů
„přimlouvám se za lidské mládě“. Akély: „Hleďte dobře vlci“ Vyhrává silnější (popř. Hlučnější)
Úkol 9: Hledání Býka ( lov ) - Jeden, který představuje býka, půjde do lesa a někam se schová. Cca
po minutě pískne a vlčata se ho snaží najít. Kdo se ho dotkne, má kořist .
Úkol 10: Zachraňte Mauglího. Pro Baghýru nebylo jednoduché Mauglího zachránit. Musel ulovit býka – velkého a statného. Vlčata rozdělíme na dvě družstva. Před nimi postavíme překážkovou dráhu
(třeba z laviček). Na konci dráhy je vytvořený obraz býka. Cílem je překonat překážkovou dráhu a
hodit co nejvíce šišek (ze tří) do býka. Pak se vrátí zpět a běží další z družstva.
Úkol 11: Jak si vlci běží pro býka. Rozdělíme se na dvě družstva. V těch družstvech si rozdáme čísla
od jedné do X. Stoupneme si do dvou lajn asi 20 m od sebe. Doprostřed mezi se postaví človíček
se šátkem. Říkají se čísla a podle nich se vybíhá k šátku. Úkol : ukořistit šátek a doběhnouti zpátky do své lajny. Když se jí dotkne ten z druhého družstva, získávají bod oni. Čím víc čísel u šátku, tím větší sranda.
Další kapitola: 3.příběh - Zákony
Zpět na obsah